Nem, kedves motoros Barátom, most nem a benzin bioetanol tartalmáról lesz szó, a benzin romlandóságát már évek óta tapasztaljuk mi motor szerelők. (Bár egy pár mondat erejéig még talán visszatérünk a témára). Nem is az a célom, hogy szaladj körbefényképezni a motorod, hogy azonnal feltedd egy hirdetőoldalra.
Inkább arról szeretnék mesélni, hogyan győzte le a befecskendezős rendszer a karburátorokat. A kétezres évek elején amikor a motorgyártó cégek elkezdték piacra dobni első befecskendezéses motorjaikat, jómagam is azt tartottam, hogy a pontatlan akkor még sok gyermekbetegséggel küzdő injektoros rendszerek nem fognak tért hódítani a motorkerékpárok körében, drága a javításuk, pláne egy „mezei” szerelő azt sem tudja hová kell nyúlni, tehát irány a szakszerviz! Bezzeg a karburátor egyszerű, minden tapasztalt motorszerelő be tudja állítani és olcsó hozzájuk az alkatrész. Aztán szépen lassan javultak a befecskendezők, sokkal pontosabban, finomabban dolgoztak mint amiket kezdetben főleg a nagy köbcentis túra motorokban használtak. A komputerek fejlődésével egyre gyorsabb, összetettebb rendszereket kezdtek alkalmazni, ami azt eredményezte, hogy ma már akár egy 50ccm-es robogóban is találhatunk megbízható befecskendezős rendszereket. Eközben a karburátoros rendszerek háttérbe szorultak – itt most főleg az állandó nyomású CV karburátorokra gondolok- az ilyen karburátorokkal szerelt motorok kiöregedtek. A CV vagy más néven „membrános” karburátorok nagyon kifinomult rendszerek, a keverékképzés a szívó és a levegőszűrő oldal nyomás különbségének függvényében alakul, bármilyen hiba vagy kopás jelentősen megváltoztatja a karburátor működését.
Kopóalkatrész van bőven a karburátorban! | A súberek és a ház kopása legtöbbször orvosolhatatlan. |
A gumimembrán ellensége az idő, és a sok állás. 10-15 év és tönkremegy. Az utángyártottak ennyit sem bírnak, sőt vicces, hogy a benzint sem kedvelik. |
Sajnos a legtöbb 15-20 éves motor már túl van jó pár ezer kilométeren, tehát kopás lehet bőven. Az én véleményem is teljesen megváltozott, hiszen havonta több karburátor problémás motorral találkozom. Mára már a karburátorsor javítása vetekszik, sőt meg is haladhatja egy befecskendezős rendszer javításának költségeit. Egy soros négyhengeres motor karburátorainak alkatrészköltsége általában megközelíti a 100-120e Ft-ot (tűszelep, úszóház tömítés, o-gyűrűk) és ebben még nincsenek benne a kopóalkatrészek .(súber, membrán, alapjárati membrán stb.)Természetesen gyári alkatrészekről van szó, az utángyártott szettekkel én már többször megjártam, nem is ajánlom senkinek. A Bontott alkatrészek elfogytak, vagy ha találni még valahol akkor kétes állapotúak.
Üzemanyagtank tisztítás előtt és után. Sok problémát okozhat a koszos, rozsdás tank.
|
És ha már ide keveredtünk itt szeretném megemlíteni azt a bizonyos E10-et. Az új benzinünk gyorsabban öregszik mint a régi, az „csak” 2-3 hónap állás után okozott problémát, az E10-nél még nem tudom mennyi a „türelmi idő” de a megoldás az, hogy sűrűbben kell motoroznunk. De a viccet félretéve, ez a kisebb probléma, a nagyobb az, hogy nem biztos, hogy a motorunkban lévő gumialkatrészek bírják ezt a fajta benzint. Erre a gyártók már kiadtak listákat, hogy a jó vagy a rossz oldalon vagyunk-e.
Utángyártott tűszelep: a benzintől megdagadt gumikúp kicsúszott a házából, majd teljesen elzárta az üzemanyag útját.
Ez a henger egyáltalán nem kapott benzint.
|
De itt felhívnám a figyelmet, hogy ezek a táblázatok GYÁRI alkatrészekkel szerelt karburátorokra vonatkoznak! Azt hiszem, nem kell sokat magyaráznom, hogy egy 18 éves motorban én kicsinek látom az esélyt, hogy még gyári tömítések és tűszelepek vannak! Tehát ez a rossz hír, valószínű hogy a karburátoros motorok nagy százaléka nem fogja szeretni az E10-et. Arról is beszéljünk, hogy az új üzemanyag használata esetén csökken a teljesítmény, ezért nő a fajlagos fogyasztás és ezzel annyi a környezetvédelmi terveknek. És mi lehet a megoldás? 100-as benzin? Nem, tapasztalatom, hogy az utángyártott alkatrészek hosszú távon őt sem szeretik, kinyúlnak tőle a gumik. Adalék? Talán. A régi benzinnel eddig működtek, majd meglátjuk.
Ha hónapokig nem használjuk járművünket, ilyen gyantaszerű lerakódást találhatunk a fúvókákban és a csatornákban is.
Gyakran már a vegyszer sem segít, ilyenkor a fizikai „erőszakhoz” kell folyamodnia a szerelőnek.
|
És mai a helyzet az injektorral? Természetesen ennél a rendszernél is vannak kopó alkatrészek (pillangó szelep tengely, TPS szenzor, stps szenzor) illetve hosszú állás után gond lehet a benzinpumpával, a nyomásszabályzó szeleppel és az injektor fejekkel, de szerencsére ezek a hibák könnyen orvosolhatóak. Ma már elérhetők diagnosztikai rendszerek, amelyekkel megállapítható a hiba, és egyes típusokban öndiagnosztikai szoftver segíti a szerelőt a hibamegállapításban. Ha a tisztítás nem segít akkor a hibás alkatrészek általában beszerezhetőek bontókból.
A befecskendezős rendszereknél is vannak kopóalkatrészek, ilyen például a pillangószelep tengelye. |
Injektoros rendszernél is fontos a karbantartás, gyakori a benzinszivattyú szűrőjének az eltömődése.
|
A karburátorok szép lassan kihalnak, de nem kell elkeseredni, akinek jól működő karbis motorja van nagyobb odafigyeléssel még nagyon sok éven keresztül használhatja motorját: az én tanácsom az, hogy sűrűbben be kell indítani, és ha megoldható menni vele 5-10 kilométert legalább havonta. A levegőszűrő és a benzinszűrő sűrűbb tisztítása vagy cseréje is meghosszabbítja motorunk életét. A rozsdás benzintank sok betegség forrása lehet, ezt is próbáljuk tisztán tartani. Ha mégis meg kell bontanunk a karburátort, próbáljunk gyári tömítéseket, tűszelepeket beletenni, ezzel elkerülhetjük a véletlenszerű túlfolyásokat, egyenetlen alapjáratot, ledadogó motort, leköpött, kormos gyertyákat.
A levegőszűrő megfelelő karbantartása „életet menthet” a motornál. | A porból, olajból, benzinből álló massza elkoptatja a karburátor mozgó alkatrészeit! |
A karburátorok felett eljár az idő, de egy kis előrelátással, odafigyeléssel, karbantartással még sok-sok éven keresztül szerezhet örömöt egy karbis motor is.