Néhány hasznos dolog, amire érdemes gondolni ilyenkor a motoros szezon vége felé motor szervizeléssel kapcsolatban!
Itt van a szeptember, jönnek a dolgos hétköznapok, nekünk motorosoknak ajándék lesz még egy pár száraz napos hétvége. Érdemes kihasználni őket, annál is inkább, mivel ilyenkor, ha jobban odafigyelünk motorunk viselkedésére talán időben észrevehetünk olyan hibákat amelyeket a tél beálltával nyugodtan meg tudunk motorunkon szervizelni, javítani, nem okoznak bosszúságot amikor tavasszal először pattanunk nyeregbe. Akár listát is írhatunk észrevételeinkről ezzel segítve a motorszerelőt a későbbi munkákban itt a motor szervizünkben.
Milyen nagy motor, motor, robogó hibákra gondolok?
Egy nyikorgó motor fék, pattogó nagy motor első kerék, egyenetlen motor alapjárat mind-mind jelzés lehet egy megoldandó motor szerviz problémára! Hadd említsem meg: ősztől sok motoros bolt, motorszerviz akciókat indít, illetve a szezon kezdete előtti áremeléseket is megúszhatjuk, ha időben gondolkodunk!
Vegyük hát sorba, mire is érdemes odafigyelni a téli motortárolás előtt:
Mire érdemes oda figyelni téli motortárolás előtt?
Futómű: Azért teszem első helyre a motorok futóművét, mert sokan nem gondolnak rá, hogy karbantartásra szorulna néha. Egy rossz futómű rémálom lehet, pattogó- pumpáló- hintázó motorral életveszély a motorozás! Azon kívül, hogy az első motor villában 2-3 évente kell olajat cserélni, (ugyanúgy elfárad mint a motorolaj, benedvesedik, a leváló részecskék pedig koptatják a teleszkóp belsejét).
Fáradtolaj a villában. Nem túl gusztusos
5-6 éves motorokban már érdemes kitisztítani és újra zsírozni a kormánycsapágyat, a hátsó lengéscsillapító csapágyazását, a himbarendszer csapágyazását, és ha nem bonyolult akkor a lengővilla csapágyazását is. Ha ezeken a helyeken kiszáradnak a csapágyak elindul a korrózió, ami sajnos csapágycserével jár így többszörösére növeljük a javítás költségét!( Egy Suzuki GS 500 hátsó himba (csak a himba!) csapágyainak ára összesen kb. 50 000 Ft. Nem szabvány, csapágyboltban nem kapható! )Tehát nem érdemes elmulasztani a karbantartásukat!
Megint 5-6 évig nincs gond! Ezzel már elkéstünk!
A hátsó motor lengéscsillapító állapotát is érdemes megnézni, ma már elérhető áron fel lehet újítatni a legtöbb motor lengéscsillapítót. Ne felejtsük ki a kerékcsapágyakat, amiket 20-25000 kilométerenként illik kicserélni, nem kis bajt okozhat az útközben széteső motor kerékcsapágy!
Kerékcsapágy last minute.
A futómű része a motor gumi is, és talán a legfontosabb, ugyanis motorunk (és így mi is) két fél tenyérnyi részen érintkezik a talajjal, ezért aki kopott, kikeményedett motor gumival közlekedik az nagyot kockáztat! Két új motor gumi a motoron teljesen más dimenziókba repíti a motorozást! Aki már tapasztalta, az mondja el motoros társainak, aki még nem, az meg higgye el nekik!
Tehát figyeljünk motorkerékpárunk futóművének viselkedésére, ha nem vagyunk biztosak valamiben, kérjük meg egy motoros barátunkat, tegyen egy próbakört, és mondja el mit tapasztalt, vagy vigyük el szakemberhez egy motor szervizbe mert sokszor egy kis „gépzsír” csodákra képes, és nagyobb bajokat lehet megelőzni vele, ha jó helyre kenjük!
Folytatás: Motor fékek, karok, bowdenek.